Make a change of mind

Stressbeheersing

Stress

Stress of druk-zijn hoort bij het leven en hoeft op zich ook niet bijzonder belastend te zijn. Belangrijk is dat het niet te lang mag duren.

Als stress lang aanhoudt komen er problemen: lichamelijk door allerlei fysieke klachten w.o. hoofpijn, aanhoudende vermoeidheid en ondanks dat slecht slapen, slechte concentratie, etc. Op psychisch vlak kunnen klachten als depressie en paniekaanvallen ontstaan.

Meer en meer wordt het duidelijk hoe slecht aanhoudende stress is voor de mens. Neem klachten serieus en verleg de lat. Ook al bestaat het gevoel dat de omgeving bepaalde verwachtingen van je lijkt te hebben, het is belangrijk goed te luisteren naar het eigen lichaam.

 

Burn out

Ons overlevingsmechanisme zorgt ervoor dat wij in tijden van acute stress kunnen blijven functioneren. En dat is nu juist het verwarrende: er speelt veel door je hoofd en toch houd je vol. Maar verwerking komt later pas, als je eigenlijk denkt dat het leven weer in z'n gewone gang is gekomen. Dan komen de lichamelijke en geestelijke klachten die we ook wel een burn-out noemen.

 

Stressreductie

Ben je over de grens gegaan dan is het belangrijk maatregelen te nemen om weer tot rust te komen. Het leven kan niet stopgezet worden, dus is het belangrijk om stress te kunnen beheersen, te kunnen reduceren.

 

Online cursus 'Balans in leven en werk'

Deze cursus helpt stress te reduceren en te hanteren door praktische en direct toepasbare oplossingen die geheel gericht zijn op de persoonlijke situatie. En gaat daarnaast in op achterliggende oorzaken.

Balans is waar het allemaal om draait. Thuis en op het werk. Als er balans is kan men op beide vlakken optimaal functioneren en presteren.

Deze korte cursus kan ieder moment per e-mail gestart worden.